Kvalitetna prezentacija bez dobrog izlaganja neće vredeti mnogo – saznajte šta je ključno za držanje uspešne prezentacije koja zadržava pažnju publike i „gađa” pravo u cilj.
Dobro pripremljena i održana prezentacija može vas uvesti u novi posao, doneti visoku ocenu i ostaviti odličan prvi utisak – zato smo za vas pripremili nekoliko saveta za držanje uspešne prezentacije. Bez treme, zastajkivanja i konfuzije – nije teško!
Rešite se treme
Kada se nađete oči u oči sa publikom koja očekujete da je informišete i okupirate njenu pažnju u maniru profesionalca, normalno je da vas uhvati trema. Ipak, treba da je se rešite – zamuckivanje, kršenje ruku i preznojavanje neće ostaviti željeni utisak, koliko god da je prezentacija dobra a vi stručni. Dobra priča je često nešto što „proda” celu stvar – složite je i izložite.
Što se samog izlaganja tiče, evo nekih trikova kako bi išlo glatko:
- samouverenost dolazi od vladanja materijom: neko ko raspolaže obiljem podataka i postavlja sebi najrazličitija pitanja tokom pripreme ne može tako lako da se zbuni tokom izlaganja – zato se dobro upoznajte s temom;
- glasna muzika – naravno, ne tokom prezentacije! Pre izlaganja, odvrnite omiljenu muziku i pustite da vas ispuni njena energija, a još bolje je ako malo i zapevate. Ovako ćete se opustiti i rešiti fizičke nelagode pred javni govor;
- poranite – upoznajte se sa okruženjem i putanjom kojom ćete šetati tokom prezentacije;
- vežbajte – pripremite tekst koji ćete izlagati i vežbajte u danima pred prezentaciju; kako biste govorili jasno i razgovetno, primenite ovaj stari retorski trik: u usta stavite dva – tri lešnika i naglas čitajte tekst prezentacije. Primetićete kako reči glatko izlaze kada posle budete pričali bez lešnika u ustima!
- vežbe disanja – kada osetite da vas stiže panika, primenite pravilo 4 – 7 – 8: dobro izdahnite, izbacite sav vazduh iz sebe, zatim 4 sekunde udišite vazduh kroz nos, zadržite ga 7 sekundi, i onda na usta izbacite vazduh dok u sebi brojite do 8. Ponovite ovo nekoliko puta i osetićete da se anksioznost stišava;
- posetite toalet – zvuči smešno, ali istina je: neki ljudi se unervoze i iznutra.
Govor tela
Odmereni gestovi i mimika, prilagođeni onome što govorite, učiniće da sve izgleda prirodnije i uverljivije, i zato se nemojte ustezati i truditi da izgledate drveno dok govorite.
Sedenje je suviše pasivno – najbolje je stajati uspravljenih leđa, samouvereno, i šetkati tokom izlaganja, kako bi vas pogledi pratili dok govorite. Neka ruke prate priču, ali nemojte mahati njima jer može izgledati smešno.
Što se tiče mimike – počnite osmehom: tako će oni koji vas slušaju imati utisak da im slede lepe vesti i aktivnije slušati. Kada izražajno govorite, ne morate dodatno misliti na to kako vam izgleda lice – pratiće vaše emocije. Prenesite svoj entuzijazam na one koji vas slušaju uživljavanjem u temu, govorite kao da je u pitanju nešto izuzetno interesantno što želite da ispričate svojim prijateljima.
Interakcija sa publikom
Ne zaboravite: komunicirate sa ljudima od krvi i mesa, koji imaju određeni raspon pažnje, ali i smisao za humor.
Angažujte publiku primerima sa kojima se mogu identifikovati ili dilemama koje podstiču diskusiju. Human story je uvek dobro rešenje, a ni lagane šale ne treba otpisivati – ako ste potpuno uvereni u svoje umeće animiranja!
Osim uzbudljivog početka, postarajte se da na svakih nekoliko minuta kroz govor istaknete neke naročito zanimljive podatke, kako bi se pažnja zadržala do kraja; prezentaciju završite snažnom i istaknutom poentom, koja će se zadržati u mislima publike.
Dobra struktura prezentacije
Stručnjaci za javni govor imaju svoje formule za prezentacije koje su se pokazale uspešnim. Kada se te formule rezimiraju, uviđaju se neke zajedničke karakteristike:
- nemojte preopterećivati slajdove tekstom! Oni služe za isticanje važnih detalja i kao smernice, sa preglednim fontom, a glavni deo je vaš govor;
- neka bude dinamična: u slajdove ispunjene tekstom obavezno treba dodati ilustracije, slike i grafikone;
- svaki slajd – nova celina, povezana sa ostatkom;
- zadržavanje na slajdovima prilagodite priči: kroz neke ćete samo proći za par sekundi, a neke će stajati u pozadini, kao podsetnik na ključne elemente ili dodatno objašnjenje;
- ponovo, u zavisnosti od materije, prezentacija će trajati kraće ili duže – ali bilo bi dobro da traje dvadesetak minuta.
Upečatljiv početak, suštinske informacije i nedvosmislena poenta na kraju – opšta je formula za kvalitetnu prezentaciju koju ćete s lakoćom izvesti.
Opustite se i dobro informišite pre izlaganja, a nakon uspešne prezentacije, možete nas kontaktirati radi daljih koraka – koji god da je aspekt organizacije događaja u pitanju.