prezentacija na konferenciji

Saveti za držanje prezentacije koji provereno rade

Kvalitetna prezentacija bez dobrog izlaganja neće vredeti mnogo – saznajte šta je ključno za držanje uspešne prezentacije koja zadržava pažnju publike i „gađa” pravo u cilj.

mikrofon na konferenciji

Dobro pripremljena i održana prezentacija može vas uvesti u novi posao, doneti visoku ocenu i ostaviti odličan prvi utisak – zato smo za vas pripremili nekoliko saveta za držanje uspešne prezentacije. Bez treme, zastajkivanja i konfuzije – nije teško!

Rešite se treme

Kada se nađete oči u oči sa publikom koja očekujete da je informišete i okupirate njenu pažnju u maniru profesionalca, normalno je da vas uhvati trema. Ipak, treba da je se rešite – zamuckivanje, kršenje ruku i preznojavanje neće ostaviti željeni utisak, koliko god da je prezentacija dobra a vi stručni. Dobra priča je često nešto što „proda” celu stvar – složite je i izložite.

Što se samog izlaganja tiče, evo nekih trikova kako bi išlo glatko:

  • samouverenost dolazi od vladanja materijom: neko ko raspolaže obiljem podataka i postavlja sebi najrazličitija pitanja tokom pripreme ne može tako lako da se zbuni tokom izlaganja – zato se dobro upoznajte s temom;
  • glasna muzika – naravno, ne tokom prezentacije! Pre izlaganja, odvrnite omiljenu muziku i pustite da vas ispuni njena energija, a još bolje je ako malo i zapevate. Ovako ćete se opustiti i rešiti fizičke nelagode pred javni govor;
  • poranite upoznajte se sa okruženjem i putanjom kojom ćete šetati tokom prezentacije;
  • vežbajte – pripremite tekst koji ćete izlagati i vežbajte u danima pred prezentaciju; kako biste govorili jasno i razgovetno, primenite ovaj stari retorski trik: u usta stavite dva – tri lešnika i naglas čitajte tekst prezentacije. Primetićete kako reči glatko izlaze kada posle budete pričali bez lešnika u ustima!
  • vežbe disanja – kada osetite da vas stiže panika, primenite pravilo 4 – 7 – 8: dobro izdahnite, izbacite sav vazduh iz sebe, zatim 4 sekunde udišite vazduh kroz nos, zadržite ga 7 sekundi, i onda na usta izbacite vazduh dok u sebi brojite do 8. Ponovite ovo nekoliko puta i osetićete da se anksioznost stišava;
  • posetite toalet – zvuči smešno, ali istina je: neki ljudi se unervoze i iznutra.

Govor tela

Odmereni gestovi i mimika, prilagođeni onome što govorite, učiniće da sve izgleda prirodnije i uverljivije, i zato se nemojte ustezati i truditi da izgledate drveno dok govorite.

Sedenje je suviše pasivno – najbolje je stajati uspravljenih leđa, samouvereno, i šetkati tokom izlaganja, kako bi vas pogledi pratili dok govorite. Neka ruke prate priču, ali nemojte mahati njima jer može izgledati smešno.

Što se tiče mimike – počnite osmehom: tako će oni koji vas slušaju imati utisak da im slede lepe vesti i aktivnije slušati. Kada izražajno govorite, ne morate dodatno misliti na to kako vam izgleda lice – pratiće vaše emocije. Prenesite svoj entuzijazam na one koji vas slušaju uživljavanjem u temu, govorite kao da je u pitanju nešto izuzetno interesantno što želite da ispričate svojim prijateljima.

Interakcija sa publikom

Ne zaboravite: komunicirate sa ljudima od krvi i mesa, koji imaju određeni raspon pažnje, ali i smisao za humor.

Angažujte publiku primerima sa kojima se mogu identifikovati ili dilemama koje podstiču diskusiju. Human story je uvek dobro rešenje, a ni lagane šale ne treba otpisivati – ako ste potpuno uvereni u svoje umeće animiranja!

prezentovanje teme na konferenciji

Osim uzbudljivog početka, postarajte se da na svakih nekoliko minuta kroz govor istaknete neke naročito zanimljive podatke, kako bi se pažnja zadržala do kraja; prezentaciju završite snažnom i istaknutom poentom, koja će se zadržati u mislima publike.

Dobra struktura prezentacije

Stručnjaci za javni govor imaju svoje formule za prezentacije koje su se pokazale uspešnim. Kada se te formule rezimiraju, uviđaju se neke zajedničke karakteristike:

  • nemojte preopterećivati slajdove tekstom! Oni služe za isticanje važnih detalja i kao smernice, sa preglednim fontom, a glavni deo je vaš govor;
  • neka bude dinamična: u slajdove ispunjene tekstom obavezno treba dodati ilustracije, slike i grafikone;
  • svaki slajd – nova celina, povezana sa ostatkom;
  • zadržavanje na slajdovima prilagodite priči: kroz neke ćete samo proći za par sekundi, a neke će stajati u pozadini, kao podsetnik na ključne elemente ili dodatno objašnjenje;
  • ponovo, u zavisnosti od materije, prezentacija će trajati kraće ili duže – ali bilo bi dobro da traje dvadesetak minuta.

Upečatljiv početak, suštinske informacije i nedvosmislena poenta na kraju – opšta je formula za kvalitetnu prezentaciju koju ćete s lakoćom izvesti.

Opustite se i dobro informišite pre izlaganja, a nakon uspešne prezentacije, možete nas kontaktirati radi daljih koraka – koji god da je aspekt organizacije događaja u pitanju.

decor