Moderator prezentacije

Koje osobine treba da ima uspešan moderator događaja?

Moderator je osoba od koje, verovali ili ne, u najvećoj meri zavisi uspeh panela, tribine, konferencije ili bilo kog sličnog događaja. Reč je o osobi koja uspostavlja kontrolu nad tokom događaja i usmerava ih u zavisnosti od zahteva teme, ali i sopstvenih veština moderiranja. Ukoliko sumnjate u važnost moderatora, setite se dosadne teme sa poslednjeg predavanja koju je domišljati profesor učinio neočekivano zanimljivom, ili nekog panela koji je uprkos aktuelnosti teme ostavio na vas “bled” utisak.

X faktor najvećim delom odgovoran za doživljaj događaja je upravo moderator, koji je dešavanja poveo u vrlo zanimljivom, ili pak neočekivano dosadnom smeru. U narednim redovima predstavljamo karakteristike uspešnih moderatora, zbog kojih većina njih deluju kao pravi profesionalci, iako to nužno ne moraju biti.

Odlična pripremljenost i temeljno istraživanje

Svaka organizacija događaja zahteva pripremljenog moderatora. Glavna odlika svakog uspešnog govornika je poznavanje teme o kojoj treba da govori ili diskutuje sa učesnicima događaja. Uzmimo za primer da je reč o prezentaciji najnovijeg projekta pred potencijalnim poslovnim partnerima, koji bi lako mogli da se uključe u isti i donesu korist datoj kompaniji.

Moderator takvog sastanka bi morao da poznaje projekat do najsitnijeg detalja , ali i širi kontekst u kome se on razvija, što podrazumeva delatnost kompanije, njena iskustva na sličnim projektima i prirodu poslovanja potencijalnih partnera koje svojom prezentacijom treba da ubedi da saradnja treba da se realizuje.

Ovakav nastup zahteva i izvesno iskustvo, pa se za moderatora ovakvog sastanka gotovo nikada neće birati kolega koji je tek nedavno postao deo kolektiva, već neko ko je u dužem vremenskom periodu imao priliku da prođe kroz poslovne izazove i (ne)uspehe kompanije.

Idealne okolnosti podrazumevaju bar nekoliko dana izučavanja teme, pripreme glavnih teza i konsultovanja sa saradnicima oko potencijalnih nedoumica. Saradnja sa kolegama je u ovom kontekstu izuzetno važna, čak i ako neki od njih nisu deo sastanka, budući da kao moderator predstavljate čitavu kompaniju i njene ciljeve, pa ćete sigurno imati više samopouzdanja ukoliko prilikom prezentacije budete znali da vaše stavove dele i vaše kolege.

Diskusija na poslu

Elokventni moderatori promovišu interakciju

Sve što ste kao budući moderator pripremili i istražili, treba da prenesete na jasan i koncizan način. Zbog toga će vam veštine komunikacije biti od izuzetne pomoći, a velika je verovatnoća da ih posedujete ukoliko ste izabrani za moderatora. Koja god tema bila na dnevnom redu, potrudite se da budete temeljni i precizni, ali sve vreme jasni. Složene fraze u svakoj trećoj rečenici zvuče sjajno samo ukoliko ih zaista razumete i koristite barem nekoliko puta na nedeljnom nivou, pa ukoliko to nije slučaj radije birajte jednostavne izraze koji će na mnogo bolji način preneti željenu poruku prisutnima.

Prirodnost i razumevanje teme – odlilka dobrog govornika

Iako su nam još školski časovi pokazali da učenje napamet nije dobra ideja, vredi i ovde napomenuti da ovakav način pripreme govora neće imati uspešan ishod. Najčešće se događa da neko od prisutnih postavi pitanje na koje moderator sa naučenim govorom ne može da odgovori, ili što je još češće – sami govornici se zbune i ne umeju da nastave sa prezentacijom istim kvalitetom.

Zbog toga se potrudite da budete prirodni, da razumete ono što govorite i da pratite reakcije slušalaca. Budite spremni na to da ćete neke stvari dodatno pojašnjavati, dok će se za neke pokazati da su suviše dobro poznate da bi se ponovo prepričavale. U tim situacijama bi trebalo da “opipate puls” publike i lagano pređete na sledeću tačku dnevnog reda. Kreirajte interaktivnu atmosferu i dajte priliku učesnicima sastanka da postavljaju pitanja tokom sastanka, jer je njihovo razumevanje i učešće u temi suština čitavog događaja.

Moderator treba da održava dinamičnu atmosferu

Od velike je važnosti kretanje moderatora, ton glasa i tip prezentacije koja se prikazuje. Najbolji moderatori ne stoje u mestu, već se nenapadno kreću i ukazuju na bitne delove svoje prezentacije. Takođe, kada se nađete u ovoj ulozi budite slobodni da naglasite najbitnije segmente priče, blago povišenim tonom ili zanimljivim prikazom na prezentaciji.

Govornik na bini

Prezentacija nikada ne treba da bude opterećena tekstom, jer je mala verovatnoća da će publika uspeti da iščita sadržaj, a da istovremeno isprati sve što moderator govori. Mnogo bolje rešenje su važni grafici, slike ili koristan video materijal koji će biti praćen vašim detaljnijim objašnjenjima.

Na ovaj način će učesnici gledati prezentaciju, slušati moderatora i eventualno beležiti najvažnije stavke, pa je mogućnost da se neko uspava potpuno eliminisana. Ukoliko povremeno prekinete svoje izlaganje da biste postavili pitanje ili saslušali nekog učesnika, nema sumnje da će svi prisutni biti oduševljeni vašim moderatorskim sposobnostima.

Ne zaboravite i to koliko je bitno da vaše izlaganje bude u granicama najavljenog trajanja prilikom organizacije seminara, konferencije ili kongresa. Takođe, pobrinite se za proveru svih tehničkih elemenata koji su vam potrebni tokom sastanka, što uključuje mikrofone, projektore, zvučnike, i sl. Iako su ovo stvari o kojima najmanje razmišljamo, kvalitetan zvuk, jasna slika i slične “sitnice” mnogo utiču na kvalitet prezentacije. Ukoliko implementirate navedene osobine uspešnih moderatora i u svoju praksu, sigurni smo da ćete značajno povećati kvalitet svojih moderatorskih veština.

decor