Zadovoljni klijenti su najbolja referenca svake uspešne firme ili kompanije. Njihova preporuka često vredi više i od najboljeg marketinga, pa je zato od krucijalne važnosti održavati dobre odnose sa saradnicima.
Bez obzira na to koliko ste vešti i dobri u svom poslu, klijenti više od vašeg CV-a cene utisak koji na njih ostavljate. Ukoliko im ne delujete pouzdano, teže će vam poveriti i najmanje zahtevan zadatak. U nastavku teksta vam predstavljamo savete uz pomoć kojih ćete izgraditi odnos poverenja sa svojim klijentima, i obezbediti dugoročnu saradnju sa njima.
#1 Upoznajte svoje klijente
Koliko god proučavali sajt ili rezime svog klijenta, kontakt uživo je potpuno druga priča. Važno je da upoznate svoje saradnike, jer ćete na taj način znati i kako da im pristupite. Moći ćete da procenite koliko su zahtevni, koliko cene brzinu i efikasnost, kao i koliko prostora imate za eventualno odlaganje rokova.
Poslovni sastanak nije mesto za upoznavanje na taj način. Zajednički izlazak u Beogradu je bolje rešenje. Izvedite potencijalne klijente na ručak/ večeru, ili provedite veče u manje formalnoj atmosferi, u prijatnom kafiću uz kafu ili piće i muziku. Ukoliko su potencijalni saradnici ljubitelji noćnog života, najbolje ćete se sa njima zbližiti uz muziku na mestima kao što je recimo Kafana na vodi, i sličnim poznatim splavovima, klubovima i kafanama po kojima je prestonica poznata.
Na ovaj način ćete ih uveriti u to da ste komunikativni i da ste sposobni da razgovarate sa njima o različitim temama.
#2 Komunicirajte o problemima
Iako je važno da se svojim klijentima pokažete i u neformalnom, zabavnom izdanju, posao je ipak posao. Morate biti svesni toga da klijent ipak najbolje poznaje svoju delatnost, pa ukoliko naletite na eventualne probleme za koje znate da ne možete sami da ih rešite, ne oklevajte da se obratite klijentu za pomoć.
Vašim saradnicima ćete na ovaj način staviti to znanja da niste sujetni, i da vam je cilj što bolje obavljen posao. Uz pomoć njihovih informacija, znanja i iskustva vi ćete dostaviti najbolji mogući proizvod, što će klijenti svakako znati da cene.
#3 Poštujte njihovo vreme
Ukoliko imate naviku da kasnite, vreme je da je iskorenite, ili da je barem ostavite za privatni život. Kada je u pitanju posao, poštovanje tuđeg vremena se izuzetno ceni, pa se trudite da na sastanke ne kasnite ni minut.
Ista stvar važi kada je u pitanju poštovanje zadatih rokova. Potrudite se da rad organizujete u skladu sa dogovorom, tako da biste postigli sve što ste zajedno zamislili. Još jedna važna stvar – ne zavlačite klijenta.
Ukoliko ipak procenite da nešto ne stižete na vreme, obavestite ga o tome pre isteka roka, kako ne biste došli u poziciju da klijent misli da je posao završen, a vi niste ni na pola projekta.
#4 Budite osoba od reči
Ova stavka se na neki način direktno nadovezuje na prethodnu – nemojte davati lažna obećanja klijentu, i postavljati i sebi i njima nerealne rokove. Time ćete i sebi učiniti medveđu uslugu, jer će klijent očekivati da neke stvari obavljate brže nego što ste u mogućnosti, pa će nesumnjivo dolaziti do problema i tokom narednih zadataka.
Međutim, ova stavka se ne odnosi samo na vremenske odrednice, već i na druge segmente rada. Počnimo od početka, i samog ugovaranja posla. Nemojte se predstavljati lažno kako bi se dodvorili potencijalnim saradnicima, i hvaliti se veštinama koje ne posedujete.
To će vam se, bez ikakve dileme, obiti o glavu. Možda vam se učini da se vaš klijent ne razume u neke stvari, pa određenu veštinu istaknete samo da bi se bolje predstavili, ali nikad se ne zna kada mu može pasti na pamet da zatraži da je primenite. Upravo u takvim situacijama dolazi do nepoverenja, koje je pogubno za svaki vid saradnje.
#5 Savetujte svoje klijente
“Klijent je uvek u pravu” je dobro poznata rečenica, i zaista je od velike važnosti da poštujete njihove želje i zamisli. Ipak, ukoliko ste sigurni u to da klijent u nečemu greši, na vama je da sa svoje, stručne pozicije, udelite savet koji će doprineti organizaciji najboljeg seminara, vrhunskoj prezentaciji klijenta, ili generalno poboljšanju njihovog poslovanja.
Ukoliko odbiju vaš savet, oni će snositi odgovornost za eventualne loše rezultate, a vama je savest mirna. Ipak, veća je verovatnoća da će klijent ceniti vašu brigu i činjenicu da ih ne slušate slepo, već gledate širu sliku i razmišljate šta je najbolje za njihov biznis. Kada vide da vaši saveti dovode do željenih rezultata, sigurno će vam u nekom momentu dopustiti da određene odluke donosite samostalno.
Poverenje je ključ svake saradnje, i zato se na sticanju istog mora raditi, a jednom zadobijeno poverenje treba održavati. Sledeća važna stavka dobrog poslovnog odnosa je lojalnost, pa ukoliko vas vaši saradnici smatraju pouzdanima – nemojte ih izneveriti!