Pravila bontona u restoranu za koja možda niste čuli

Bonton u restoranu podrazumeva više od skupa formalnih pravila; odražava naše poštovanje prema drugima, našu zahvalnost za kulturu i naše razumevanje pristojnosti. Iako mnogi od nas poznaju osnovne norme ponašanja u restoranu, postoje neka manje poznata pravila bontona koja mogu podići vaše iskustvo obedovanja na sasvim novi nivo. 

U nastavku teksta navešćemo vam neke često zanemarene smernice koje mogu značajno uticati na to kako se predstavljate i komunicirate s drugima u restoranskom okruženju.

Upotreba pribora za jelo 

Prva stvar koju primetimo kada priđemo stolu jeste njegova estetika i funkcionalnost. Postoji par pravila za to kako se postavlja escajg prilikom postavke stola. 

Prilikom ovog procesa koristi se spoljašnje postavljanje ka tanjiru. Od viljuščica za predjelo, salatu, velike viljuške za glavno jelo, sa leve strane tanjira, do kašika, noževa sa desne strane. Iznad tanjira se nalaze kašičica i viljuščica za dezert, sa gornje desne strane čaše za vodu, vino. Sa leve strane se stavlja i činijica ili tacna za salatu i tanjirić za hleb.

Uobičajeno je u evropskoj praksi za stolom da se viljuška drži u levoj ruci, a nož u desnoj dok se seče hrana. Nakon sečenja komada, nož se stavlja na rub tanjira sa sečivom usmerenim prema unutra, a viljuška se prebacuje u desnu ruku za jelo. 

U američkom stilu, viljuška ostaje u levoj ruci, sa zubima okrenutim nadole, tokom sečenja i jela. Oba stila su prihvatljiva, ali važno je održavati doslednost tokom celog obroka.

Primereno oblačenje

Iako je “dress code” za restorane vrlo različit, uvek je bolje da se obučete nešto formalnije nego preopušteno. Bilo da lično organizujete proslavu ili ste na istoj gost, odevna kombinacija je bitan faktor utiska koji odajete. Vaša odeća ne utiče samo na vaše iskustvo obedovanja, već i na iskustvo drugih oko vas. 

Izbegavajte previše razgolićenu ili uvredljivu odeću i zapamtite da pokazivanje poštovanja prema mestu i prilici putem vaše odeće može daleko da vas odvede, ne samo u ovakvoj prilici, već u svakoj situaciji u životu.

Poštujte vreme

Dolazak na vreme za vašu rezervaciju je od suštinskog značaja, jer to pokazuje obazrivost prema rasporedu restorana i drugim gostima. Ako kasnite, pristojan telefonski poziv restoranu može pomoći da se ipak ispune očekivanja. S druge strane, nemojte stizati preterano rano, jer osoblje može još uvek pripremati uslugu. 

Ova pravila veoma su važna ukoliko, na primer, u restoran dolazite na korporativnu proslavu. Iako je to opuštenija atmosfera od kancelarije, ipak je važno kako se odnosite prema kolegama i šefovima.

Pozdravi i sedenje

Pri ulasku u restoran, topli osmeh i pristojan pozdrav osoblju vas stavlja u dobar položaj. Ako niste upoznati sa rasporedom sedenja, sačekajte da vas domaćin uputi do vašeg stola. U formalnijim situacijama, obično se prvo smešta počasni gost ili najstarija osoba, ali u manje formalnim situacijama generalno je prihvatljivo čekati uputstva. 

Snalaženje sa jelovnikom

Ako vam jelovnik nije poznat, nemojte se ustručavati da od kelnera zatražite preporuke ili objašnjenja. Prilikom izbora jela, uzmite u obzir svoje saputnike za ručak; poručivanje jela koje dopunjuje ukuse grupe pokazuje pažnju i spremnost da podelite prijatno iskustvo.

Tajni jezik salveta

Vaša salveta trebalo bi da bude stavljena na krilo ubrzo nakon što sednete. Ako privremeno napustite sto tokom obroka, salvetu uredno postavite na stolicu. Na kraju obroka, slabo preklopite salvetu i stavite je s leve strane tanjira. Ovaj znak obaveštava osoblje da ste završili, ali nemojte ponovo presavijati salvetu kao da je nova.

Učestvujte u razgovoru

Iako je u restoranu, kao javnom mestu, uobičajeno učestvovati u razgovoru, budite pažljivi s glasnoćom. Previše glasno razgovaranje može poremetiti iskustvo drugih gostiju. 

Dodatno, izbegavajte diskutovanje o osetljivim ili kontroverznim temama koje bi mogle učiniti da se drugi gosti osete nelagodno. Održavajte razgovor laganim, pozitivnim i inkluzivnim.

Kroišćenje mobilnih uređaja

Idealno bi bilo da mobilni uređaji budu postavljeni na režim tišine tokom obroka. Ako morate da se javite na poziv, izvinite se gostima i premestite se na neko privatnije mesto. Prolongirano korišćenje uređaja može umanjiti iskustvo obedovanja i druženje sa onima s kojima delite obrok.

Nipošto ne gledajte u vaš mobilni telefon dok vam se neko od gostiju obraća. Ovo se smatra izuzetno nepristojnim u svakoj situaciji, a pogotovo pri zajedničkom obedovanju.

Degustiranje vina sa taktom

Ako restoran služi vino, pravila bontona podrazumevaju da probate vino pre nego što ga odobrite. Pravilno uhvatite čašu, nežno promešajte vino kako biste oslobodili njegov miris, uzimajte mali gutljaj i klimajte glavom ili iskažite odobravanje ako vino ispunjava vaša očekivanja. Ako vino nije dobro ili vam se ne sviđa, diskretno obavestite kelnera bez stvaranja scene. 

Umetnost plaćanja računa

Kada stigne račun, uobičajena praksa je da se račun podeli ravnomerno među gostima osim ako neko izričito ponudi da plati ceo iznos. Ako ste vi domaćin, ljubazan gest je da platite račun, ali jednako je pristojno prihvatiti doprinose drugih ako insistiraju. Pri ostavljanju napojnice, standardni raspon je 10-20% ukupnog računa, zavisno o nivou usluge.

Poštovanje pravila ponašanja u restoranu, bez obzira na to da li je reč o domaćem, italijanskom, kineskom, tajlandskom restoranu ili nekom drugom, ne samo da doprinosi prijatnom iskustvu za sve goste, već takođe odražava našu sposobnost da se prilagodimo različitim okruženjima i pokazuje našu dublju pažnju prema drugima. Iako su ova pravila bontona možda skrivena od većine, njihova primena može biti ključna za stvaranje pozitivnog utiska da smo pažljivi i obazrivi u svakom okruženju.

decor